Hoe laat is het?
Blog over (goed) omgaan met de tijd.
Als je in staat bent om ontspannen en met plezier te werken, je goed om kunt gaan met onverwachte situaties, je goed je tijd indeelt en efficiënt werkt, dan heb je je zaakjes goed voor elkaar!
Ik ben helaas niet een van die mensen. De door mij meest gestelde (retorische) vraag is dan ook: ‘Hoe laat is het?’. Het pand hangt vol met klokken en op iedere tafel staat een computer, dus ik kan overal zien hoe laat het is. Maar vaak is het te laat. Ik blink niet uit in plannen en laat me afleiden door wat er om mij heen gebeurt (gezellig), zie steeds mailtjes binnenkomen (even kijken), een app’je (toch eerst even beantwoorden), jarige collega (taart!). Wil ik na deze onderbrekingen weer aan de slag, dan hoor ik mijn telefoon (tas? jaszak? waar?). Alles werkgerelateerd hoor, dat jullie niet denken dat ik allerlei privézaken in de baas z’n tijd praktiseer.
Mijn werk brengt met zich mee dat ik bereikbaar moet zijn en ‘ad hoc’ is een werkwoord. Ik haast me soms door de dag en in mijn hoofd ben ik al weer met het volgende bezig. (Stress!) Dat vind ik jammer, want door de haast merk ik niet hoe leuk mijn werk is. Als collega’s zeggen wij vaak tegen elkaar: ‘Wat vliegt de tijd! Maar tijd vliegt niet, wij willen en doen te veel. Omgaan met de tijd is vaak een lastige zaak. Denk jij wel eens na over hoe jij je tijd indeelt? Of heb je daar geen tijd voor? Stop dan met lezen en ga dan wat anders doen…..Voor het geval je nieuwsgierig bent geworden, vraag je dan het volgende af:
- Reserveer je regelmatig tijd om een planning te maken?
- Kun je zaken aan anderen overlaten?
- Kom je vaak te laat bij afspraken en vergaderingen?
- Zeg je wel een ‘ja ‘als anderen tijd van je vragen terwijl je die tijd niet hebt?
- Kom je regelmatig tijd te kort?
- Word je regelmatig gestoord door de telefoon of anderen?
- Berg je stukken goed op, zodat je ze gemakkelijk terug kunt vinden?
- Heeft je agenda speelruimte voor onverwachte klussen?
- Laat je je zich snel afleiden door werk van anderen?
- Stel je moeilijke of vervelende klussen zo lang mogelijk uit?
Tot welke conclusie kom je?
Als je het gevoel hebt dat je tijd tekort komt, je overbelast voelt en je toch het idee hebt dat je niet genoeg doet, dan heeft dit te maken met de manier waarop jij je tijd indeelt. Bepaalde routines zijn waarschijnlijk niet effectief en dat geeft stress. Timemanagement gaat over het beheersen van de tijd die je tot je beschikking hebt en geeft handvatten om je minder door anderen te laten leiden.
Ik ben aan de slag gegaan met de eerste twee punten. Deze waren makkelijk in te passen, maar onder druk steken oude gewoontes snel de kop weer op. Serieus oefenen dus! Delegeren of dingen aan anderen overlaten leveren ruimte op. Het is even wennen, zeker als je behept bent met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Maar het kan zeker en het geeft ruimte in je agenda en in je hoofd en ook niet onbelangrijk: minder stress. En meer genieten van het werk, in mijn geval.
Tot slot:
Omgaan met de tijd is één van de onderwerpen waar ik aandacht aan kan besteden in een coachtraject om te leren omgaan met werkdruk en stress, zodat je meer plezier ervaart in je werk. De overige zes zijn: assertiviteit, belastende omstandigheden, denkgewoonten & persoonlijkheid, leefgewoonten, omgaan met conflicten, ontspanning & herstel. De foto heb ik gemaakt op het station van Rotterdam om 10.53 uur. Ik was mooi op tijd.